پرسشنامه بررسی رابطه ویژگی های شغلی با تعهد سازمانی کارکنان
پرسشنامه بررسی رابطه ویژگی های شغلی با تعهد سازمانی کارکنان
هدف از این پرسشنامه بررسی رابطه ویژگی های شغلی با تعهد سازمانی کارکنان بانک ملی شهرستان اصفهان می باشد
مشخصات فایل
تعداد صفحات | 14 |
حجم | 0/24 کیلوبایت |
فرمت فایل اصلی | doc |
توضیحات کامل
دانلود پرسشنامه پایان نامه کارشناسی ارشد رشته مدیریت دولتی
بررسی رابطه ویژگی های شغلی با تعهد سازمانی کارکنان بانک ملی شهرستان اصفهان
تعریف مفاهیم و واژگان اختصاصی طرح
تعهد سازمانی :Organizational commitment
تعهد سازمانی نوعی نگرش است. نوعی احساس وابستگی و تعلق خاطر به سازمان. تعهد سازمانی یک حالت روانی است که بیانگر نوعی تمایل، نیاز و الزام جهت ادامه اشتغال در یک سازمان می باشد. (Allen & Meyer; 1990; 1-18)
الف)تعهد عاطفی : Affective commitment
تعهد عاطفی به عنوان وابستگی عاطفی و تعلق خاطر برای انجام کار و تمایل به ماندن جهت ادامه اشتغال در یک سازمان تعریف میشود. کارکنان با تعهد عاطفی قوی در سازمان می مانند، چون به سازمان علاقه دارند. (Allen & Meyer; 1990; 1-18)
ب) تعهد مستمر : Continuance commitment
مبنی بر هزینه های ناشی از ترک سازمان است که در این رابطه هر چه سرمایه گذاری کارکنان بیشتر باشد افراد به راحتی حاضر به ترک خدمت سازمان نمی شوند و ضرورتاً و بر اساس نیاز به کار خویش ادامه میدهند. کارکنان با تعهد مستمر زیاد در سازمان باقی می مانند زیرا فرصت های شغلی جایگزین دیگری که همان مزایا را داشته باشد ندارند. در واقع نیاز دارند که در سازمان بمانند. سازمان به عنوان ابزاری برای بر آورده ساختن نیازهای مادی آنان تلقی می شود. (Allen & Meyer; 1990; 1-18)
ج) تعهد هنجاری : Normative commitment
در این بعد از تعهد افراد ادامه خدمت و انجام کار در سازمان را وظیفه، تکلیف و مسئولیت خود می دانند تا بدینوسیله دین خود را نسبت به سازمان ادا نمایند. (Allen & Meyer; 1990; 1-18)
تنوّع مهارت skill Varity:
تنوّع در شغل عبارت است از حداکثر استفاده از فنون و روشهای گوناگون در استفاده موثر از مهارتهای کارکنان (ابطحی، 1383، 54).
هویّت وظایف task Identity:
منظور از هویّت وظایف، عبارت است از تفهیم این مطلب که کارکنان کارشان با سایر فعالیتهای سازمان چه ارتباطی دارد (ابطحی، 1383، 55).
اهمیّت شغلی Task signification :
عبارت است از احترام و اهمیّتی که در داخل و یا خارج سازمان برای شغل قائل می شوند
(ابطحی، 1383، 55).
بازخورد Feedback :
منظور از بازخورد، بازتاب های مربوط به نحوه کار کردن افراد است (ابطحی، 1383، 55).
استقلال Autonomy :
درجه ای كه كارگر یا كارمند دارای استقلال یا آزادی عمل است و می تواند به هنگام انجام كار و تعیین مراحل انجام آن از اختیارات و آزادی عمل برخوردار شود (رابینز، 1383، 928).
توضیحات بیشتر و دانلود
صدور پیش فاکتور، پرداخت آنلاین و دانلود”