نقش فناوری اطلاعات و تاثیر فرهنگ سازمانی بر پیاده سازی مدیریت دانش و بررسی مدلهای آن
نقش فناوری اطلاعات و تاثیر فرهنگ سازمانی بر پیاده سازی مدیریت دانش و بررسی مدلهای آن
هدف از این پایان نامه نقش فناوری اطلاعات و تاثیر فرهنگ سازمانی بر پیاده سازی مدیریت دانش و بررسی مدلهای آن می باشد
مشخصات فایل
تعداد صفحات | 125 |
حجم | 0/486 کیلوبایت |
فرمت فایل اصلی | doc |
توضیحات کامل
دانلود پایان نامه رشته مدیریت
نقش فناوری اطلاعات و تاثیر فرهنگ سازمانی بر پیاده سازی مدیریت دانش و بررسی مدلهای آن
تكنولوژی اطلاعات میتواند بعنوان ابزاری قدرتمند عمل كرده و ابزارهایی مؤثر و كارآمد برای همه وجوه مدیریت دانش شامل تسخیر، اشتراك و كاربرد دانش تأمین كند. توانایی تكنولوژی اطلاعات در كاوش، نمایه، تلفیق، بایگانی و انتقال اطلاعات میتواند تحولی در گردآوری، سازماندهی، ردهبندی و اشاعه اطلاعات ایجاد كند. تكنولوژیهایی مانند سیستمهای مدیریت بانكهای اطلاعات مرتبط، سیستمهای مدیریت مدارك، اینترنت، اینترانت، موتورهای كاوش، ابزارهای جریان كار، سیستمهای پشتیبان اجرا، سیستمهای پشتیبان تصمیمگیری، داده كاوی، ذخیره دادهها، پست الكترونیك، كنفرانس تصویری، تابلوی اعلانات، گروههای خبری و تابلوهای بحث میتوانند نقشی اساسی در تسهیل مدیریت دانش داشته باشد .
اما، تكنولوژی اطلاعات بخودی خود قلب مدیریت دانش نیست و هیچ پروژهای تنها بخاطر كاربرد آخرین تكنولوژیهای اطلاعاتی تبدیل به پروژه مدیریت دانش نمیشود. تكنولوژی اطلاعات فقط نقش پشتیبان را در مدیریت دانش ایفا میكند. تكنولوژی اطلاعات به تنهایی تأمین كننده دانش نیست. تكنولوژی اطلاعات میتواند به افراد در پیدا كردن اطلاعات كمك كند اما این خود افراد هستند كه باید تعیین كنند آیا اطلاعات متناسب و مرتبط با نیاز خاص آنها هست یا خیر. برای تبدیل اطلاعات به دانش، افراد باید اطلاعات را تحلیل، تفسیر و درك كرده و آن را در متنی جای دهند.
از آنجا که پذیرش گستردهای از دانش به عنوان یک منبع مهم اقتصادی، سازمانها شده است و تلاش برای اینکه مدیریت دانش به عنوان یکی از عوامل متعددی توانمندسازی شناسایی شده است، و فن آوری که قطعا یکی از آنها است. فن آوری است که موجب حمایت و ایجاد، انتقال و استفاده از دانش، را امکان پذیر میسازد. به این خاطر که به دلیل پویایی فن آوری و به طور کلی، سرعت در شتاب در طیف گستردهای از مناطق توسعه مییابد، و نیز به پیچیدگی حوزه مدیریت دانش را، که شامل دیدگاههای متناقض در دانش و رویکرد به مدیریت آن میباشد. تکنولوژیهایی که میتواند، فنآوریهای مدیریت دانش را پشتیبانی کنند،
روش معمول این است که آنها را مرتبط با فرایندهای دانش کنند. اما فرآیندهای مشخص شده به طور گسترده ای متفاوت است و مانع درک کلی تر خواهد شد. روش جایگزین شده برای توصیف فن آوریهای تجاری در دسترس، فن آوری به عنوان بخشی از معماریهای سیستمهای مدیریت دانش و به عنوان برنامههای کاربردی برای کسب و کار تعریف شدهاند. چارچوبهای موجود برای پیادهسازی مدیریت دانش نیز معمولا شامل ملاحظات استراتژی است. علاوه بر این، تحقیق در مورد سیستمهای اطلاعاتی و فناوری اطلاعات به طور کلی نیز مرتبط با هم ترازی استراتژیک برای مدت زمان طولانی است. ما پس از آن که چنین رویکردی میتواند بینش مفید به فنآوریهای مدیریت دانش و استفاده از آنها نتیجهگیری میکنیم. روش ما برای بررسی ارتباط بین فنآوریهای مدیریت دانش و استراتژی در مفهوم هستی شناسی است. هستی شناسی متشکل از اصطلاحات، تعاریف و شرح روابط خود را دارد. از جمله مزایای بسیاری ممکن است، به منظور تسهیل درک مشترک و به اشتراک گذاری دانش در یک دامنه خاص هستی شناسی میتواند مورد استفاده قرار گیرد (Govind et al; 2009).
فرهنگ سازمانی نیز یكی دیگر از متغیرهای زیرساختی برای پیاده سازی مدیریت دانش است (.(Gold et al.; 2001 ; Demarest; 1997 طبیعتاً، سازمانها باید یك فرهنگ مناسب برای پیاده سازی مدیریت دانش پایه گذاری كنند. فرهنگ اعتماد باعث میشود روابط و اعتماد متقابل بین اعضاء سازمان افزایش یابد و افراد تمایل بیشتری به پیاده سازی مدیریت دانش داشته باشند. همچنین سازمانها نیاز به یك محیط یا فرهنگ یادگیری مستمر دارند تا پیاده سازی مدیریت دانش موفقیت آمیز باشد (Nedlela & Toit; 2001) به گونهای كه یادگیری در همه سطوح سازمان اتفاق بیفتد. در یك فرهنگ یادگیری افراد مشكلات را جستجو میكنند و تشویق به یادگیری میشوند و از طریق ابزارهای یادگیری همانند آموزش پیاده سازی مدیریت دانش را تقویت میكنند .(Damanpour; 1997)
با تقویت فرهنگ یادگیری ظرفیت سازی برای پیادهسازی مدیریت دانش افزایش پیدا میكند. برای ایجاد ظرفیت یادگیری در سازمان سه مفهوم قابل بررسی است: یادگیری، تغییر ابتكار و تغییر فرهنگ .(Daneshfard;K; 2004)در آینده سازمانهایی موفق و پایدار خواهند بود كه از دیگران جلوتر و دائماً در حال یادگیری باشند ((Najafbeygi R; 2004 همچنین سازمانها نیاز به روابط حمایتی، تشریك مساعی و ایجاد فضای صمیمیت و دوستی (فرهنگ همكاری) برای تحقق مدیریت دانش دارند. در چنین فرهنگی افراد همدیگر را حمایت و كمك میكنند و دانش مورد نیاز برای انجام فعالیتهای سازمانی در اختیار همدیگر قرار میدهند تا به كارگیری دانش، آسان و زمینه ایجاد ایدهها و روشهای نوین در سازمان فراهم شود. گرایش یا عدم گرایش سازمانها به فرهنگ قدرت میتواند پیادهسازی مدیریت دانش را متاثر سازد. (.(Davel & Snyman; 2007 عدهای از محققان معتقدند وجود نظام سلسله مراتبی، خط مشیهای سیاسی و نفوذ صاحب منصبان قدرت در به اشتراك گذاشتن مدیریت دانش در بخش دولتی موثراست. (.(Fytton et al.; 2004
توضیحات بیشتر و دانلود
صدور پیش فاکتور، پرداخت آنلاین و دانلود”