ابعاد و مدلهای فرهنگ سازمانی و عوامل سازمانی تاثیرگذار بر آن
ابعاد و مدلهای فرهنگ سازمانی و عوامل سازمانی تاثیرگذار بر آن
هدف از این تحقیق بررسی ابعاد و مدلهای فرهنگ سازمانی و عوامل سازمانی تاثیرگذار بر آن می باشد
مشخصات فایل
تعداد صفحات | 38 |
حجم | 0/234 کیلوبایت |
فرمت فایل اصلی | doc |
توضیحات کامل
دانلود تحقیق رشته مدیریت
ابعاد و مدلهای فرهنگ سازمانی و عوامل سازمانی تاثیرگذار بر آن
مقدمه
در دو دهة اخیر، مدیریت موفق علاوه برتركیب مهارتهای فنی- انسانی و ایجاد زمینهای برای كارایی و اثربخشی، نیاز به تواناییهای جدید دیگری دارد، بههمین دلیل مدیران برای موفقیت به نگرش، طرز تلقی و ذهنیتی نیازمندند كه بتواند آنها را در رویارویی و شناخت نیروهای داخل و خارج سازمان یاری دهد (رضائیان، 1370). موفقیت بهكارگیری شیوهها و تكنیكهای مدیریت متضمن ایجاد پلی محكم و استوار بین این روشها و فرهنگ و راه و رسم زندگی در هر جامعه و هر نظام اجتماعی است، و اگر بپذیریم كه ویژگیهای فرهنگی جوامع مختلف با یكدیگر تفاوت دارد، میتوان ادعا كرد كه رفتارها، عملكردها، و حتی هدف زندگی آنها نیز از تفاوتهای چشمگیری برخوردار است، بسیاری از صاحبان اندیشه، فرهنگ سازمانی را مجموعهای از نگرشها و باورهای مشتركی میدانند كه بر رفتار افرد تأثیر میگذارد، و همین ویژگی موجب جدایی دو سازمان یا مؤسسه از یكدیگر میشود (میرسپاسی، 1376).
شرایط محیطی بهحدی پیچیده، پویا و نامطمئن شده كه سازمانها نمیتوانند با تغییرات سطحی و ظاهری در ساختارها، روشها، سیستمها و… بقای بلندمدت خود را تضمین كنند. سازمانها برای مقابله با تهدیدات محیطی و استفاده از فرصتهای احتمالی، ناچارند ظرفیتها و توانمندیهای درونی خود را بشناسند، ضعفها و قوتهای فرهنگی خود را شناسایی كنند و به ترمیم و اصلاح ضعفها و تقویت قوتهای خود بپردازند (Tabrizi; 2005; 142). در یك سازمان، فرهنگ سازمانی فضایی است كه موجب تمایز سازمان از دیگر سازمانها میشود و در واقع به سازمان شخصیت منحصر بهفرد میدهد و در نتیجه هویت اجتماعی هر سازمان را مشخص میكند (Ameri; Sheikhalizadeh; 2006).
2-1-2) منشاء و چگونگی شكلگیری فرهنگ سازمانی
یكی از جنبههای پیچیدگی فرهنگ سازمانی نحوه ایجاد آن است. چگونه دو سازمان با زمینههای محیطی و رهبران مشابه در طی سالیان بهگونهای متفاوت عمل میكنند. چرا بهنظر میرسد بعضی اجزای فرهنگ به دفعات در برابر تغییرات پایداری میكنند و برخی دیگر از اجزاء با وجود اینكه هدف خاص و مفیدی ندارند ادامه حیات میدهند و چرا گاهی اوقات همین اجزاء با توجه به تلاش رهبران و برخی افراد برای ایجاد تغییر در آنها به همان كل باقی میمانند (ممیزاده، 1373، 32).
فهرست
فصل دوم: ادبیات و مبانی نظری فرهنگ سازمانی
2-1 فرهنگ سازمانی
2-1-1 مقدمه 16
2-1-2 منشأ و چگونگی شكلگیری فرهنگ سازمانی 17
2-1-3 تعریف مفهومی فرهنگ سازمانی 18
2-1-4 انواع فرهنگ سازمانی 22
2-1-5 ابعاد فرهنگ سازمانی 24
2-1-6 مدلهای فرهنگ سازمانی 27
2-1-6-1 فرهنگ سازمانی از دیدگاه هافستد 27
2-1-6-2 فرهنگ سازمانی از دیدگاه شاین 28
2-1-6-3 فرهنگ سازمانی از دیدگاه هرسی- بلانچارد 28
2-1-6-4 فرهنگ سازمانی از دیدگاه كویین 29
2-1-6-5 فرهنگ سازمانی از دیدگاه دنیسون 29
2-1-7 عوامل سازمانی تأثیرگذار بر فرهنگ سازمانی 34
2-1-8 مدیریت فرهنگ سازمانی 35
2-1-9 فرهنگ در سازمانهای قدرتمدار 37
2-1-10 تحقیقات انجام شده در رابطه با فرهنگ سازمانی 39
منابع
توضیحات بیشتر و دانلود
صدور پیش فاکتور، پرداخت آنلاین و دانلود”