مكانیزم انتقال قدرت (شفت ،یاتاقان ،اكسل و بلبرینگ)

مكانیزم انتقال قدرت (شفت ،یاتاقان ،اكسل و بلبرینگ)

مكانیزم انتقال قدرت (شفت ،یاتاقان ،اكسل و بلبرینگ)

یروی اصطكاك علی الرغم فوایدی كه در برخی موارد برای انسان داشته است در مواردی هم بعنوان مانع در سر راه انسان بوده و باعث اتلاف مقدار بسیار زیادی از انرژی می شود

مشخصات فایل

تعداد صفحات 25
حجم 0/23 کیلوبایت
فرمت فایل اصلی doc

توضیحات کامل

مكانیزم انتقال قدرت (شفت ،یاتاقان ،اكسل و بلبرینگ)

 

تاریخچه ای از یاتاقان ها

نیروی اصطكاك علی الرغم فوایدی كه در برخی موارد برای انسان داشته است در مواردی هم بعنوان مانع در سر راه انسان بوده و باعث اتلاف مقدار بسیار زیادی از انرژی می شود. بطور مثال از حرارت ناشی از سوخت در خودرو 35 درصد از طریق سیستم اگزوز و 33 درصد از طریق آب و 7 درصد از طریق انتشار در هوا به بیرون از سیستم منتقل می شود و تنها 25 درصد از كل حرارت تولید شده برای انجام كار مفید باقی می ماند كه همه این هدر رفتن انرژی حرارت ناشی از وجود اصطكاك در بخشهای مختلف خودرو می باشد.در تكیه گاه شفت بروی دیواره ها نیز نیروی اصطكاك بین شفت و دیواره باعث اتلاف انرژی می گردد. بمنظور كاهش اصطكاك در تكیه گاه شفتهای دوار از یاتاقانها استفاده می شود. در یك تعریف كلی به هر تكیه گاهی كه اصطكاك را كاهش دهد یاتاقان می گویند. در واقع نیروی اصطكاك مزاحم كار تكیه گاهی یاتاقان می باشد.
 
یافتن روشهای مناسب برای غلبه بر اصطكاك از دیر باز در سرلوحه كارهای بشر بوده است. بیشتر افراد از چرخ بعنوان بزرگترین اختراع در طول اعصار یاد می كنند، در صورتیكه این چنین نیست. بلكه نوآوری واقعی در قراردادن محور چرخ در یاتاقان (تكیه گاه مدور) شكل گرفت. مداركی دال بر استفاده از سطوح مدور برای كاهش نیروی لازم بمنظور جابجایی اجسام سنگین در زمانهای قدیم وجود دارد. برای مثال مصریان از الوار (تنه درخت) استفاده می كردند. یاتاقان هایی كه با چرخ ها و محورهای اولیه به كار می رفت، از نوع محوری بود كه در آنها محور با لقی اندكی درون سوراخ یاتاقان قرار می گیرد.
 
در هر حال اختراع چرخ پدیده مهمی بوده است ولی این یاتاقانها بودند كه باعث چرخش اجسام می شوند. در ابتدا رومی ها، بلبیرینگ ضد اصطكاك اولیه را در دوران حضرت مسیح (ع) بكار می بردند. باقیمانده های یك كشتی رومی در دریاچه «نمی» حكایت از وجود سه نوع اولیه بلبیرینگ یعنی كروی، استوانه ای و مخروطی (شیبدار) داشت، هر چند در این جستجو مورد استفاده آنها نامشخص ماند.در دوران رنسانس لئوناردوداوینچی یك یاتاقان ضد اصطكاك را طراحی كرد اما قصد وی از ساختن آن همچنان نامعلوم است. با پیشرفت انقلاب صنعتی در قرن هجدهم و بكار گیری نیروی بخار بجای نیروی باد، استفاده از یاتاقان ها بسیار گسترش یافت. هر چند كه بیشتر آنها از نوع یاتاقان های محوری بودند و از نوع یاتاقان های ضد اصطكاك كمتر استفاده می شد.
 
 
کلمات کلیدی:

شفت

یاتاقان

مكانیزم مونتا‍‍‍ژ

اكسل و بلبرینگ

مكانیزم انتقال قدرت

 
 
 
فهرست مطالب
مكانیزم انتقال قدرت (شفت ،یاتاقان ،اكسل و بلبرینگ) 1
تاریخچه ای از یاتاقان ها 1
یاتا قانها: 7
یاتاقانهای غلتشی : 7

بررسی معایب یاتاقانهای لغزشی نسبت به غلتشی : 8

مزایای عمده یاتاقانهای غلتشی : 9

مزایای یاتافانهای لغزشی نسبت به غلتشی : 10

بررسی علل خرابی یاتاقانهای لغزشی : 11

معایب یاتاقانها غلتشی : 13

روانكاری یاتاقانهای غلتشی: 13
شماتیک کلی اکسل عقب 18
خمش فنر بعلت وجود عکس العمل گشتاور 20

انواع پوسته اکسل 24

 
 


توضیحات بیشتر و دانلود



صدور پیش فاکتور، پرداخت آنلاین و دانلود

این فایل با کیفیت بالا برای ارائه تهیه شده است

پشتیبانی فوری در صورت مشکل در دانلود فایل اول لطفا پیامک , تلگرام و تماس 09214087336