بررسی پدیده جهانی شدن در عرصه‌ آموزش و پرورش در عصر اطلاعات

بررسی پدیده جهانی شدن در عرصه‌ آموزش و پرورش در عصر اطلاعات

بررسی پدیده جهانی شدن در عرصه‌ آموزش و پرورش در عصر اطلاعات

هدف از این مقاله بررسی پدیده جهانی شدن در عرصه‌ آموزش و پرورش در عصر اطلاعات می باشد

مشخصات فایل

تعداد صفحات 14
حجم 0/37 کیلوبایت
فرمت فایل اصلی doc

توضیحات کامل

دانلود مقاله کارشناسی ارشد رشته تکنولوژی آموزشی

بررسی پدیده جهانی شدن در عرصه‌ آموزش و پرورش در عصر اطلاعات

 
 
چکیده
در طول تاریخ زندگی انسان ایجاد و شکوفایی تمدن‌های بشری بر اساس نیاز طبیعی جوامع در حال رشد بوده و افول و اضمحلال آنها نیز معمولاً تابع ضرورت همان رشد و تکامل بوده است. در دنیای امروز عقیده بر این است که باید تفکر جهانی داشت و به صورت محلی این تفکرات جهانی را پیاده کرد. این امر می¬تواند به معنای بومی‌سازی تفکرات و اندیشه‌های جهانی نیز تلقی شود. جهانی شدن همانند بسیاری از پدیده‌های جهان‌شمول در اغلب حوزه‌ها مورد توجه قرار گرفته است. یکی از حیطه‌هایی که جهانی شدن در آن به سرعت در حال پیاده شدن است، یادگیری و به طور اخص آموزش و پرورش است که به شناخت استعدادهای بالقوه‌ دانش‌آموزان و ارزیابی دقیق آمادگی آنان برای یادگیری و مسئولیت‌پذیری در جامعه می‌پردازد. مقاله‌ حاضر در نظر دارد به بررسی پدیده‌های جهانی شدن در عرصه‌ آموزش و پرورش در عصر اطلاعات بپردازد.
 
 
کلیدواژه ها

جهانی شدن

عصر اطلاعات

آموزش و پرورش

 
 
 
 
مقدمه
یکی از اساسی‌ترین نیازهای بشر، دسترسی به اطلاعات است و تا زمانی که اطلاعات وجود نداشته باشند تأمین هیچ یک از نیازهای بشر میسر نیست. بشر امروز بیش از گذشته خود را نیازمند داشتن اطلاعات و برقراری ارتباط با جوامع دیگر برای کسب اطلاعات می‌داند. زندگی انسان به یادگیری وابسته است چرا که برای هر لحظه از زندگی رفتار خاصی لازم است و بدون آن پیشرفت و ادامه‌ی حیات ممکن نخواهد بود. یادگیری از عوامل بسیار مؤثر و ضروری در رشد و تکامل زندگی است. توانایی یادگیری به فرد امکان می‌دهد تا رفتار پیشین خود را تغییر داده یا تکامل بخشد. بدون یادگیری جامعة بشری تمدن خود را از دست خواهد داد.
 
یادگیری، اساس زندگی فردی و تشکیل‌دهنده‌ زندگی اجتماعی است. بنابراین به نظر می‌رسد یادگیری فرایندی است که به صورت هدفمند سبب ایجاد تغییر در رفتار انسان می‌شود. پس از یادگیری، یادگیرنده قادر به انجام کاری است که تا پیش از آن توانایی انجامش را نداشت. یادگیری به معنای کسب اطلاعات و اندیشه‌های تازه است. عادتهای مختلف، مهارت‌های متنوع، راه¬های گوناگون حل مسائل، مطالعه‌ی یک کتاب و… تجربیاتی محسوب می‌شود که ممکن است به یادگیری بینجامد (هیلگارد، 1371). بنابراین بشر به قصد یادگیری به کسب اطلاعات می‌پردازد زیرا به واسطه‌ی کسب اطلاعات است که میزان آگاهی وی افزایش می‌یابد و نکاتی را می‌آموزد که قبلاً از آنها آگاهی نداشت.
 
 
فهرست مطالب
چکیده
کلیدواژه ها
مقدمه
بیان مسئله
اهداف تحقیق
اهمیت و ضرورت مطالعاتی
پیشینه‌ نظری
چارچوب نظری تحقیق
جرج هربرت مید
امانوئل والرشتین
 
سؤالات تحقیق
1-       چرا آموزش و پرورش جهانی شدن را به عنوان یک ضرورت مورد توجه قرار داده است؟
2-       چگونه می‌توان جامعه را با اهداف نظام جهانی همسو کرد؟
3-       چگونه می‌توان با بومی‌سازی تفکرات جهانی از پیامدهای مثبت آن در امر آموزش و پرورش استفاده کرد؟
 
فرضیات
1- به نظر می‌رسد بین جهانی­شدن و شناخت استعدادهای بالقوه دانش‌آموزان رابطه وجود دارد.
2- به نظر می‌رسد بین جهانی‌شدن و بومی کردن تفکرات جهانی در راستای توسعه پایدار رابطه وجود دارد.
 
جدول­شماره(1):چارچوب­نظری تحقیق برگرفته ازنظریات­جرج هربرت مید، کارل مانهایم و امانوئل والرشتین
 
تجزیه و تحلیل
نتیجه‌گیری و پیشنهادات
مراجع
 


توضیحات بیشتر و دانلود



صدور پیش فاکتور، پرداخت آنلاین و دانلود

این فایل با کیفیت بالا برای ارائه تهیه شده است

پشتیبانی فوری در صورت مشکل در دانلود فایل اول لطفا پیامک , تلگرام و تماس 09214087336