ادبیات و مبانی نظری یادگیری سازمانی

ادبیات و مبانی نظری یادگیری سازمانی

ادبیات و مبانی نظری یادگیری سازمانی

دانلود ادبیات و مبانی نظری یادگیری سازمانی

مشخصات فایل

تعداد صفحات 64
حجم 0/134 کیلوبایت
فرمت فایل اصلی doc

توضیحات کامل

ادبیات و مبانی نظری یادگیری سازمانی

 
 
 
 
مقدمه

شروع یادگیری سازمانی مرهون توسعه تجمعی در تئوری های مختلف مدیریت مانند آدام اسمیت، تیلور، منحنی یادگیری و غیره است (Templeton et al.; 2002). مفهوم یادگیری سازمانی به سال 1900 میلادی هنگامی که فردریک تیلور[1] موضوع انتقال یادگیری به دیگر کارکنان را برای افزایش کارایی و بهبود سازمان مطرح کرد، برمی گردد (Yeung et al.; 1992: 21). اما ریچارد سیرت[2] و جیمز مارچ[3] اولین کسانی بودند که در سال 1963 دو واژه یادگیری و سازمان را به هم متصل نموده و یادگیری را به عنوان یک پدیده سازمانی در ادبیات معرفی کردند (Templeton et al.; 2002). درطی 40 سال گذشته جریانهای متعدد تحقیقاتی برای شفاف سازی مفهوم یادگیری سازمانی به وجود آمده است. این تحقیقات عمدتا متمرکز برمفهومی کردن، مدیریت، توسعه و به کارگیری یادگیری سازمانی بوده است(Templeton et al.; 2002). اما با این وجود هنوز یک توافق کلی درباره مفهوم، تعریف و تئوری های یادگیری سازمانی به وجود نیامده و دانش در این حوزه نیاز یه گسترش دارد (Yeung et al.; 1999).

رسیدن به یک توافق مشترک و واحد درباره تعریف یادگیری سازمانی مشکل است، زیرا اولا یادگیری سازمانی یک مفهوم چند دیسیپلینی است و از دیسیپلین های مختلفی مانند جامعه شناسی، اقتصاد صنعتی، کسب و کار، مدیریت و نوآوری تاثیر پذیرفته است (Templeton et al.; 2002). ثانیا به کارگیری یادگیری سازمانی در حوزه های مختلف مانند پردازش اطلاعات، نوآوری محصول، تحول سازمانی، فرهنگ، پیاده سازی استراتژی، کیفیت و مواردی ازاین قبیل باعث شده است تا هر یک از محققان، یادگیری سازمانی را از زاویه دید خود تعریف و تفسیر نمایند(Crossan et al.; 1999; Yeung et al.; 1999). ثالثا در حوزه یادگیری سازمانی درباره سطح تحلیل توافق وجود ندارد (Templeton et al.; 2002) و هنوز یکی از موضوعهای مهم و بحث انگیز اختلاف نظر درباره نقش افراد دریادگیری سازمانی است (Lahteenmaki et al.; 2001; Bent et hal.; 1999).

به علاوه موارد فوق باعث شده تا ادبیات یادگیری سازمانی دچار تکثرگرایی گردد و هر یک از مکاتب مدیریت، یادگیری سازمانی را از زاویه دید خود تعریف نمایند(Garvin; 1999: 9). برخی از مهم ترین تعریف های یادگیری سازمانی در جدول زیر ارائه شده است.

 



[1] . Fredrick Taylor

[2] . Richard Cyert

[3] .  James March

 
 
 
کلمات کلیدی:

كاركنان

عمکرد سازمان

یادگیری سازمانی

 
 
 
 
 
 
 
 
فهرست مطالب
 
فصل دوم: مبانی نظری
مقدمه 13
 یادگیری سازمانی  15
2-1-2) توپولوژی رویكردهای مطالعه در حوزه یادگیری سازمانی 17
2-1-3) یادگیری فردی 18
2-1-4) یادگیری سازمانی 24

2-1-5) مهارت های یادگیری

                            2-1-5-1) تفكر سیستمی 28
                               2-1-5-2) مدلهای ذهنی 29
                            2-1-5-3)  شایستگی شخصی 29
                               2-1-5-4)یادگیری خود هدایتی 30
                               2-1-5-5)گفتمان 30
2-1-6) سازمان یادگیرنده 31
2-1-7) قابلیت یادگیری 32
2-1-8) معماری سازمان یادگیرنده 35

2-1-9) ابزارها؛ تئوری ها و مدل های سازمان یادگیرنده

2-1-10)موانع یادگیری 39
                2-1-10-1) اطلاعات اریب 39
                 2-1-10-2) خطا در تفسیر 39
                 2-1-10-3) ناتوانی در اقدام 40
                 2-1-10-4) ناتوانی كوری 40
                  2-1-10-5) ناتوانی حل سرانگشتی مسائل 40
                  2-1-10-6)  ناتوانی فقدان تنوع 40
                  2-1-10-7) ناتوانی همبستگی قوی 41
                2-1-10-8)  ناتوانی معلولیت 41
                 2-1-10-9)   ناتوانی یادگیری خرافی 41
                  2-1-10-10) ناتوانی انتشار ناكارامد 41
2-1-11)سبكهای یادگیری 42
2-1-12) مولفه های یادگیری سازمانی 44

2-1-13)تشریح مولفه های یادگیری سازمانی مورد استفاده درتحقیق براساس مدل دیانی

2-1-14) جمع بندی یادگیری سازمانی
 
2-4) پیشینه تحقیق
 
 
منابع و مآخذ 
 
 
 
 
 
 
 
 


توضیحات بیشتر و دانلود



صدور پیش فاکتور، پرداخت آنلاین و دانلود

این فایل با کیفیت بالا برای ارائه تهیه شده است

پشتیبانی فوری در صورت مشکل در دانلود فایل اول لطفا پیامک , تلگرام و تماس 09214087336